КІСЛЕРІВСЬКА ВЕСНА В УКРАЇНІ

24 березня 2016 року, 0 14.00, у виставковій залі мистецтвознавчої лабораторії ХДАДМ відбудеться відкриття Міжнародної австрійсько-української виставки до 125-річчя Федерика Кіслера - всесвітньо відомого чернівчанина, архітектора, художника та скульптора. Проект організований за підтримки Міжнародного австрійсько-американського приватного фонду ім. Фредерика та Ліліан Кіслер у Відні, предстваництва ОеАD у Львові, Чернівецької міської ради, Київського національного університету будівництва і архітектури та Харківської державна академії дизайну і мистецтв

Фрідріх Якуб Кіслер народився 22 вересня 1890 року у Чернівцях. Архітектурну майстерність та мистецтво вивчав у Відні: у Вищій технічній школі (1908-1909) та в Академії мистецтв (1910-1912). Працював художником-декоратором у театрах Відня та Берліна. Саме там, у Відні Фрідріх Кіслер став яскравим представником європейського авангарду передової школи віденської Сецесії та послідовником творчих досягнень видатних архітекторів Адольфа Лооса та Йозефа Гоффмана.

З 1923 р. входив до мистецького угруповання "De Stiеl". На початку 1920-х рр. розробив сюрреалістичне уявлення гнучких просторів і обґрунтував це з точки зору філософії; зокрема, в 1924 р. запропонував свій перший проект "нескінченного універсального театру". При Колумбійському університеті очолював експериментальну науково-дослідницьку лабораторію корреалістичного проектування. Автор численних напрацювань та цілого ряду архітектурно-філософських маніфестів, які мають величезний вплив і на розвиток сучасної архітектури.

Помер геніальний мультимитець у Нью-Йорку 27 грудня 1965 року у рік відкриття свого єдиного реалізованого архітектурного твору: Храму-музею старовинних манускриптів в Єрусалимі.

Всебічно обдарований Фредерік Джон Кіслер (як громадянин США) вніс величезний вклад у теорію сучасного мистецтва, архітектури і культури. В історію теоретичної концепції світової архітектури він увійшов як проникливий критик та автор власного дизайнерського стилю корреалістичного проектування.


1924 — організатор першої виставки театрального авангардного мистецтва у Відні;
1925 — декоратор-оздоблювач Австрійського павільйону для Міжнародної виставки сучасних декоративних та індустріальних мистецтв (Париж, Франція);
1926 — громадянин США. Залишився у Нью-Йорку до кінця свого життя;
1927-1928 — розробник першого чотири-екранного кінозалу Нью-Йоркської Кіногільдії;
1930-1949 — автор цілого ряду художньо-філософських ессе "Сучасне мистецтво та його прояви" (1930), "Маніфест корреалізму (1947), трактатів "Псевдофункціоналізм у сучасній архітектурі" (1949);
1936 — засновник і багаторічний керівник науково-дослідницької лабораторії з корреалістичного проектування при Колумбійському університеті;
1942-1957 — автор дизайнерського проекту декоративного оздоблення інтер'єру Галереї сучасного мистецтва Пеггі Гугенхейм у Нью-Йорку;
1947 — автор оформлення Міжнародної виставки сюрреалізму у Парижі;
1950-1960 — засновник авторської проектної концепції "нескінченного дому";
1958-1965 — розробник проектів Венеціанського театру "Карамур" у Нью-Йорку (1958), лікарні Медичного центру імені А. Ейнштейна у Нью-Йорку (1959) та ін. конкурсних проектів;
1959-1965 — співавтор будівництва Храму-Музею старовинних манускриптів Мертвого моря в Єрусалимі;
1997 - відкриття Міжнародної Австрійсько-американської фундації імені Фрідріха та Ліліан Кіслер (Відень - Нью-Йорк);
1998 - призначення першої Міжнародної премії ім.Фрідріха Кіслера у галузі авангардної архітектури та мистецтва знаменитому канадсько-американському архітектору Френку Оуену Гері (Frank Gehry) за проект Музею Гуггенхайма у Більбао.

Фото: Олександр Сурков